Jag heter Linnéa och är bosatt i södra Skåne, bland gula rapsfält och lummiga bokskogar. Jag lagar vegansk mat, gärna från grunden med rena råvaror i säsong och ännu hellre av sådant som jag själv har skördat. Utöver matlagning tycker jag nämligen mycket om att odla, och varje sommar svämmar min lilla balkong över av doftande örter, enorma tomatplantor och slingrande sockerärtor. Framåt hösten fylls varenda hörna av timjan, chili eller mynta hängandes på tork, medan kylskåpet ständigt svämmar över av burkar och flaskor fyllda med årets skörd. Jag tycker också om att åka iväg på mysiga utflykter, gärna ut i naturen med en picknickkorg eller till små gårdsbutiker ute på landet.

» Stäng information

Sommarknäcke med timjan och rosmarin

 
Fröknäcke är en av de enklaste saker man kan baka och därför är det också något jag ofta återkommer till i köket. Här har jag gjort en härligt somrig variant smaksatt med rosmarin och timjan, som passar perfekt att toppa med någon god röra eller bara äta som det är. Jag använde solrosfrön, pumpakärnor och svarta och vita sesamfrön till mina knäckebröd, men det fina med fröknäcke är att du kan använda i princip vilka fröer eller kärnor som helst. Har du lite överblivna frön liggande i skafferiet som inte riktigt räcker till något är det alltså ett utmärkt tillfälle att blanda ner det i knäckebrödsdegen.
 
 
Sommarknäcke med timjan och rosmarin
3 dl majsmjöl
1,5 dl blandade fröer (till exempel solros-, pumpa- och sesamfrön)
1 msk torkad timjan
1 msk torkad rosmarin
1 tsk salt
0,5 dl olivolja
2,5 dl vatten
 
Blanda alla torra ingredienser i en skål och rör sedan ner olivoljan. Koka upp vattnet, häll ner det i skålen med övriga ingredienser och blanda ordentligt.
 
Bred ut degen i ett tunt lager på två plåtar klädda med bakplåtspapper. Baka knäckebröden på 150 grader i omkring 1-2 timmar. Om du vill ha fyrkantiga knäckebröd kan du ta ut dem efter ungefär en halvtimme och skära upp dem innan de gräddas klart, men det går lika bra att bara bryta dem i bitar efteråt.

Publicerad 2016-06-29 12:58:36 i Bröd Glutenfritt Mellanmål Tillbehör Vegan

Kommentarer


Lovisa

Publicerad 2016-06-30 17:02:51

Åh, älskar fröknäcke! Ska definitivt pröva det här.

Svar: Jag med, så himla gott! Vad roligt, hoppas att du tycker om det :)
Linnéa - The Hungry Gosling


Amanda

Publicerad 2016-06-30 19:25:24

Jag har faktiskt själv bakat sådana tidigare, otroligt goda!

Svar: Ja visst är de jättegoda! :)
Linnéa - The Hungry Gosling


EVELINA

Publicerad 2016-07-05 09:33:03

Vad gott, älskar fröknäcke! Och bra idé att lägga med timjan och rosmarin i smeten :)

Svar: Tack så mycket! Ja fröknäcke är verkligen gott, särskilt med lite extra smaksättning:)
Linnéa - The Hungry Gosling


Sofia tranquist

Publicerad 2016-07-07 20:53:18

Oj dessa såg supergoda ut! Måste testas :)

Svar: Tack så mycket! Hoppas att du gillar det :)
Linnéa - The Hungry Gosling


ajlimullersandvik.blogg.se

Publicerad 2016-07-08 14:20:38

Det ser underbart ut, jag älskar fröknäcke, särskilt med mycket sesamfrön :D

Svar: Tack så jättemycket, så roligt att höra! Jag med, det är så himla gott :)
Linnéa - The Hungry Gosling


Pia

Publicerad 2016-07-08 15:58:58

Mums vad det lät gott! :) Måste prova! :D

Svar: Ja det är riktigt gott! :)
Linnéa - The Hungry Gosling


Livet i USA

Publicerad 2016-07-08 16:32:24

Gu så gott. Låter så enkelt dessutom! Nej det här måste jag prova snarast.

Svar: Ja, det är riktigt gott och enkelt att göra :) Hoppas att du tycker om det! :)
Linnéa - The Hungry Gosling


corneliaeriksson.blogg.se

Publicerad 2016-07-12 11:55:40

Gott! Är verkligen sugen på att göra knäcke, men jag tar mig inte riktigt för...

Svar: Ja, det var väldigt gott! Fröknäcke är väldigt enkelt att göra, så det kräver inte så mycket ansträngning åtminstone :)
Linnéa - The Hungry Gosling


Linda

Publicerad 2016-07-18 16:35:26

Mums, alltså! Detta måste jag definitivt prova!! :)

Svar: Ja de var verkligen goda! Hoppas att du också gillar dem :)
Linnéa - The Hungry Gosling


Yasmine mamma till Dennis och Angelina

Publicerad 2016-07-20 13:59:02

åhhh ser gott ut

Svar: Tack så mycket! Det var det verkligen :)
Linnéa - The Hungry Gosling


Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Publicerad 2016-07-27 19:29:47

Det där såg riktigt gott ut :)

Svar: Tack så mycket! Det var väldigt gott :)
Linnéa - The Hungry Gosling


FrökenTV, bloggen om tv och film

Publicerad 2016-07-31 13:30:20

sååå himla gott

Svar: Ja verkligen! :)
Linnéa - The Hungry Gosling


Marie

Publicerad 2016-08-01 09:51:56

Det ser riktigt gott ut, kanske borde prova:)

Svar: Ja det tycker jag att du ska göra, det var jättegott :)
Linnéa - The Hungry Gosling


Kommentera inlägget här

Till bloggens startsida













Ramslök
Pumpabiffar
Chutney
Spenatchips
Höstmacka