Jag heter Linnéa och är bosatt i södra Skåne, bland gula rapsfält och lummiga bokskogar. Jag lagar vegansk mat, gärna från grunden med rena råvaror i säsong och ännu hellre av sådant som jag själv har skördat. Utöver matlagning tycker jag nämligen mycket om att odla, och varje sommar svämmar min lilla balkong över av doftande örter, enorma tomatplantor och slingrande sockerärtor. Framåt hösten fylls varenda hörna av timjan, chili eller mynta hängandes på tork, medan kylskåpet ständigt svämmar över av burkar och flaskor fyllda med årets skörd. Jag tycker också om att åka iväg på mysiga utflykter, gärna ut i naturen med en picknickkorg eller till små gårdsbutiker ute på landet.

» Stäng information

Kikärtstofu

 
Kikärtstofu är en burmesisk tofu som till skillnad från den vanliga varianten inte innehåller soja. Den går snabbt att göra, bortser man från väntetiden krävs det runt en kvarts aktiv matlagning, och är dessutom mycket billigare än vanlig köpt tofu. Jag köpte en påse med 400 g ekologiskt kikärtsmjöl för ca 40 kr, vilket räcker till lite drygt 2 kg tofu. Den billigaste tofun jag har sett i asiatiska affärer har kostat 15 kr för 500 g. Tyvärr fungerar inte kikärtstofu lika bra att steka som den sojabaserade, men den är jättegod att marinera och äta i till exempel sushi. Originalreceptet kommer härifrån.
 
Kikärtstofu, ca 600 g
2,5 dl kikärtsmjöl
1 tsk salt
7 dl vatten
 
Blanda kikärtsmjöl och salt i en skål. Det går bra att tillsätta andra kryddor också om man vill få mer smak på tofun. Häll i hälften av vattnet och blanda till en jämn smet. Koka därefter upp resten av vattnet i en kastrull. Häll i kikärtssmeten och sänk värmen. Vispa konstant tills smeten har blivit tjock och glansig, vilket tar ca 6-8 minuter. 
 
Häll i smeten i en form smörjd med till exempel kokosolja och låt därefter tofun stelna ett par timmar, gärna i kylskåp. Tofun blir bäst om man fryser den innan man pressar vattnet ur den eftersom den då släpper ifrån sig mer vätska.
 
 
 
Vira in tofun i hushållspapper och lägg den mellan två skärbrädor. Placera något tungt ovanför och låt den ligga i ett par timmar för att dra ut så mycket vätska så möjligt.
 
 
När vattnet pressats ur kan man skära tofun i bitar och lägga i marinad, gärna i minst ett dygn.
 
 

Publicerad 2015-05-31 11:17:01 i Glutenfritt Tillbehör Vegan

Kommentarer


Kommentera inlägget här

Till bloggens startsida













Ramslök
Pumpabiffar
Chutney
Spenatchips
Höstmacka