Jag heter Linnéa och är bosatt i södra Skåne, bland gula rapsfält och lummiga bokskogar. Jag lagar vegansk mat, gärna från grunden med rena råvaror i säsong och ännu hellre av sådant som jag själv har skördat. Utöver matlagning tycker jag nämligen mycket om att odla, och varje sommar svämmar min lilla balkong över av doftande örter, enorma tomatplantor och slingrande sockerärtor. Framåt hösten fylls varenda hörna av timjan, chili eller mynta hängandes på tork, medan kylskåpet ständigt svämmar över av burkar och flaskor fyllda med årets skörd. Jag tycker också om att åka iväg på mysiga utflykter, gärna ut i naturen med en picknickkorg eller till små gårdsbutiker ute på landet.

» Stäng information

Skagenröra

 
För ett tag sedan bakade jag bagels och fyllde frysen inför framtida utflykter. Häromdagen plockade vi fram de första och fyllde dem med den här goda skagenröran, vilket passade utmärkt till lunch. Jag gjorde egen vegansk majonäs men vilken sort som helst bör gå bra. Originalreceptet kommer härifrån.
 
Skagenröra
200 g tofu
100 g tångkaviar
5 msk majonäs
4 msk havregrädde
0,5 rödlök
1 stor knippe dill
1 tsk rivet citronskal
1 tsk citronsaft
Salt
 
Finhacka rödlöken och dillen. Smula tofun i en skål och blanda därefter ner majonäs, havregrädde, lök, dill, citronsaft, citronskal och tångkaviar. Smaka av med salt och evetuellt lite mer dill.
 
Använd skagenröran för att fylla till exempel bagels eller baguetter, eller för att göra toast skagen. Den är lagom till rejäla lunchmackor till två personer, men gör man toast skagen räcker den nog till fler. Gör gärna röran dagen innan så hinner smakerna komma fram bättre.
 
 

Publicerad 2015-07-16 11:09:13 i Högtider Tillbehör Utflyktsmat Vegan

Kommentarer


Kommentera inlägget här

Till bloggens startsida













Ramslök
Pumpabiffar
Chutney
Spenatchips
Höstmacka