Jag heter Linnéa och är bosatt i södra Skåne, bland gula rapsfält och lummiga bokskogar. Jag lagar vegansk mat, gärna från grunden med rena råvaror i säsong och ännu hellre av sådant som jag själv har skördat. Utöver matlagning tycker jag nämligen mycket om att odla, och varje sommar svämmar min lilla balkong över av doftande örter, enorma tomatplantor och slingrande sockerärtor. Framåt hösten fylls varenda hörna av timjan, chili eller mynta hängandes på tork, medan kylskåpet ständigt svämmar över av burkar och flaskor fyllda med årets skörd. Jag tycker också om att åka iväg på mysiga utflykter, gärna ut i naturen med en picknickkorg eller till små gårdsbutiker ute på landet.

» Stäng information

Fröknäcke

 
Vi försöker alltid ha något snabbt och enkelt mellanmål hemma, och det här fröknäcket är en av våra favoriter. Det passar lika bra att äta som det är som tillsammans med ett gott pålägg, och funkar också bra till frukost eller som tillbehör till en god soppa. Det går dessutom utmärkt att variera genom att blanda i andra sorters frön eller nötter.
 
Fröknäcke
3 dl majsmjöl
0,75 dl solrosfrön
0,75 dl sesamfrön
1 tsk salt
0,5 dl rapsolja
2,5 dl vatten
 
Blanda alla torra ingredienser i en skål och rör därefter ner rapsoljan. Koka upp vattnet och blanda sedan ner det med resten av ingredienserna. 
 
Bred ut smeten i ett tunt lager på två bakplåtsklädda plåtar. Baka dem på 150 grader i ca 1-2 timmar. Om du vill ha fyrkantiga knäckebröd kan du ta ut dem efter ca en halvtimme och skära upp dem innan de gräddas klart, men det går lika bra att bara bryta dem i bitar.
 
 

Publicerad 2015-07-09 13:16:00 i Bröd Glutenfritt Mellanmål Vegan

Kommentarer


Kommentera inlägget här

Till bloggens startsida













Ramslök
Pumpabiffar
Chutney
Spenatchips
Höstmacka