Jag heter Linnéa och är bosatt i södra Skåne, bland gula rapsfält och lummiga bokskogar. Jag lagar vegansk mat, gärna från grunden med rena råvaror i säsong och ännu hellre av sådant som jag själv har skördat. Utöver matlagning tycker jag nämligen mycket om att odla, och varje sommar svämmar min lilla balkong över av doftande örter, enorma tomatplantor och slingrande sockerärtor. Framåt hösten fylls varenda hörna av timjan, chili eller mynta hängandes på tork, medan kylskåpet ständigt svämmar över av burkar och flaskor fyllda med årets skörd. Jag tycker också om att åka iväg på mysiga utflykter, gärna ut i naturen med en picknickkorg eller till små gårdsbutiker ute på landet.

» Stäng information

Vetetortillas

 
Att baka egna tortillas är inte alls särskilt svårt, i synnerhet inte om de görs på vetemjöl som är betydligt lättare att kavla än en deg av majsmjöl. Bröden blir lite tjockare och aningen mindre än köpta tortillas, men är goda och man slipper konstiga tillsatser. Originalreceptet kommer härifrån.

Vetetortillas, ca 10 stycken
8 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
0,5 dl olja
3 dl vatten

Blanda de torra ingredienserna i en skål och häll sedan i olja och vatten. Rör tills en smidig deg har bildats och låt den sedan vila övertäckt i kylskåpet i ca en halvtimme. Skär sedan degen i 10 bitar och kavla ut dem på en mjölad bänk. Stek bröden i en torr stekpanna på medelvärme och förvara dem därefter under en bakduk tills de ska ätas.

Fyll tortillabröden med till exempel falafel och lite grönsaker eller använd dem i en god tortillalasagne.
 
 

Publicerad 2015-04-29 11:00:00 i Bröd Tillbehör Vegan

Kommentarer


Kommentera inlägget här

Till bloggens startsida













Ramslök
Pumpabiffar
Chutney
Spenatchips
Höstmacka